Vyhřívané mosty dnes
S vyhřívaným mostem se mohou čeští řidiči setkat například v okolí Pezinka, konkrétně v místní části Grinava. Most disponuje výhřevem, který reaguje na nízké teploty s rizikem tvorby náledí, prostřednictvím teplotních čidel. Následně vyhřívání zabezpečují elektrická topná tělesa v konstrukci mostu. Čeští odborníci však vyvíjejí funkčnější a zajímavější řešení ve formě stavebního materiálu, který má na výhřevu spolupracovat s umělou inteligencí a internetovým připojením. Výhodou systému je automatické fungování bez zasahu člověkem.
Autonomně ovládané vyhřívání
Na tomto projektu spolupracují Vysoké učení technické v Brně (VUT) a společnost Betosan. Částkou 640 000 eur projekt podpořila Technologická agentura České republiky v programu Trend ministerstva průmyslu a obchodu. Podrobnosti a konkrétní informace zatím výzkumný tým drží v tajnosti. V rozhovoru pro Český rozhlas však jeho autoři pár zajímavostí prozradili.
Nový stavební materiál vzniká na silikátové bázi (organické sloučeniny oxidu křemičitého) s využitím pokročilých technologických plniv. „Do elektricky vodivé vrstvy přivedeme bezpečné napětí, které si můžeme dovolit, bez chránění izolací. Tím, že materiál povede elektrický proud, začne se zahřívat. Není třeba do něj aplikovat topné dráty a funguje to samo o sobě,“ vysvětlil pro ČTK Vít Černý z Ústavu technologie stavebních hmot a dílců na Fakultě stavební VUT.
Využití odpadů
Zajímavostí je, že k výrobě elektricky vodivých plniv budou částečně využívány odpady. Výhodou materiálu mimo jiné bude jeho homogenní rozložení ve vozovce. Znamená to, že ohřev prostřednictvím materiálu bude rovnoměrný a rychlejší v celém jeho objemu. Aktuální technologie ohřívá vozovku jen lokálně.
Čeští odborníci jsou navíc schopni měnit úroveň vodivosti nového materiálu v závislosti na jeho množství v asfaltové směsi, přičemž směrem k povrchu se má napětí snižovat, aby silikát nesnižoval zatížení vozovky. Vrchní část bude zároveň pevnější, aby vydržela nápor aut.
Fungování systému pomocí sítě 5G
Zahřívání vozovky novým systémem má být plně automatizováno prostřednictvím technologie datového 5G připojení. Umělá inteligence na základě dat, například teploty konstrukce, předpovědi počasí a teplotních výkyvů, ohřev automaticky spustí či vypne. Toto řešení má zároveň zajišťovat maximální energetickou efektivitu.
Nový materiál je aktuálně testován v laboratorních podmínkách. Upravuje se složení směsi a vývojový tým řeší regulaci teploty tak, aby bylo dosaženo optimálních parametrů pro vyhřívání. Celý systém má být dokončen již v roce 2024. Počítá se s jeho využitím na dálničních a silničních mostech, zastávkách MHD, železničních stanicích či letištních drahách. „Půjde především o důležité konstrukce, protože to asi nebude úplně levná záležitost,“ dodal Černý.
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 04.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024